Види штрих-кодів
Способи кодування інформації
Лінійними (звичайними) називаються штрих-коди, що читаються в одному напрямку (по горизонталі). Найбільш поширені лінійні символіки: EAN (EAN-8 складається з 8 цифр, EAN-13 – використовуються 13 цифр), UPC (UPC-A, UPC-E), Code56, Code128 (UPC / EAN-128), Codabar, «Interleaved 2 of 5 ». Лінійні символіки дозволяють кодувати невеликий об’єм інформації (до 20-30 символів, зазвичай цифр).
двовимірний штрих-код
Двомірні символіки були розроблені для кодування великого обсягу інформації. Розшифровка такого коду проводиться в двох вимірах (по горизонталі і по вертикалі).
Двомірні коди поділяються на багаторівневі (stacked) і матричні (matrix). Багаторівневі штрих-коди з’явилися історично раніше, і являють собою поставлені один на одного кілька звичайних лінійних кодів. Матричні ж коди більш щільно упаковують інформаційні елементи по вертикалі.
В даний час розроблено безліч двовимірних штрих-кодів, що застосовуються з тією чи іншою широтою поширення. (Таблиця Порівняння характеристик штрихкодів) Ось деякі коди:
Aztec Code
Data Matrix
MaxiCode
PDF417
QR код
Microsoft Tag
радіомітки
Хоча радіопозначки RFID вже не мають прямого відношення до штрихового кодування і вдають із себе систему радіочастотної ідентифікації, вони є логічним продовженням системи ідентифікації тому в більшості випадків в торгових мережах на RFID мітки наносять штриховий код.
Області застосування
Торгівля Історично склалося так, що в торгівлі найбільш часто використовується код EAN / UPC. Спочатку була розроблена американська система UPC, що містить в собі для кодування товару 12 цифр, і вона знайшла таку популярність, що на неї звернули увагу і Європейські країни. На жаль, весь діапазон чисел був зайнятий для кодування товарів США і Канади, а товари і фірми монопольно реєструвалися в США. Перед розробниками європейської кодування EAN-13 встала серйозна задача розширити діапазон кодів і зробити незалежну від США систему реєстрації, забезпечивши максимальну сумісність з кодуванням UPC, в результаті вирішення якої був знайдений спосіб кодування 13-ої цифри, першої за рахунком (вона зазвичай вказується арабською цифрою зліва від штрихкоду) за допомогою 12 цифрових шаблонів, так само як і в UPC. При цьому в кодуванні EAN-13 вдалося зберегти сумісність, а UPC став підмножиною кодування EAN-13 з першою цифрою 0. Таким чином:
кодування EAN-13 змогла стати незалежною від єдиного реєстратора;
для європейського товару не потрібно вводити додаткових полів зі штрихкодом або другого поля з іншим штрихкодом;
штрихування американського товару не вимагала ніяких змін.
Бізнес З огляду на швидкий розвиток комп’ютерних і телефонних технологій, двомірні QR-коди дуже широко почали використовувати в бізнесі та рекламі. З’явилася велика кількість програм по створенню і зчитування кодів. Багато людей і організації почали розміщувати QR-коди на візитках компанії. Так, за 1-2 секунди за допомогою телефону можна отримати контактні дані організації або людини і натисканням кнопки Додати в адресну книгу пристрою.
логічна структура
Код EAN-13 з точки зору кодування товару умовно можна розділити на 5 зон:
Префікс національної організації GS1 (3 цифри);
Реєстраційний номер виробника товару (4-6 цифр);
Код товару (3-5 цифр);
Контрольне число (1 цифра);
Додаткове поле (необов’язкове штрихкодову поле, іноді там ставиться знак «>», «індикатор вільної зони»).
Префікс національної організації
У цифровому позначенні штрихкоду перші три цифри (987, див. Малюнок) – префікс GS1. Чи означають код регіонального представництва асоціації GS1 (реєстратора), в якій зареєструвався виробник продукції, і зовсім не означає країну походження (виробника або продавця) продукту. Асоціація не забороняє реєстрацію підприємства у реєстратора іншої країни. Хоча більшість підприємств реєструється в представництві асоціації своєї країни, це зовсім не означає, що продукція вироблена саме в цій країні. Детальну інформацію про префіксах можна знайти на сайті російського представництва GS1. Окремо зарезервовані коди, що починаються з цифри «2» (префікси з 200 по 299). Це коди для внутрішнього використання підприємствами для власних цілей. Будь-яке підприємство будь-яких регіонів світу, а також приватні особи можуть використовувати їх як завгодно, на свій розсуд, але виключно в своїх внутрішніх цілях. Використання цих кодів за межами підприємства заборонено. Внутрішній зміст кодів, що починаються з 2, може підкорятися будь-якій логіці, яке встановило те чи інше підприємство для себе (зазвичай це підприємства роздрібної торгівлі), і може містити ціну або вага товару, або будь-які інші параметри. Особливо часто це кодування застосовується для вагового товару. Ці коди може використовувати будь-яке підприємство, причому, вони ніде спеціально не реєструються і ніяк не регулюються сторонніми організаціями.
Реєстраційний номер виробника товару
Друга логічна група цифр – це код підприємства виробника або продавця товару. Зазвичай він займає 4-6 цифр, тобто для кожного регіонального префікса може бути зареєстровано від десяти тисяч до мільйона підприємств. Довжина цього поля залежить від політики регіонального представництва. У ряді країн розмір цього поля залежить від рівня оплати членських внесків. Проблема пов’язана з тим, що якщо довжина цього поля більше, то можна зареєструвати більше підприємств, але при цьому кожному підприємству виділяється можливість реєстрування меншої кількості товару. Тобто, якщо код підприємства становить 6 цифр, то кожному підприємству виділяється простір для реєстрації 1000 одиниць товару. Раніше Російське представництво виділяла в якості коду підприємства 4 цифри, і тоді для кодування товару підприємство володіло можливістю реєстрації ста тисяч одиниць товару. У 2000-x році російське представництво прийняло рішення про виділення знову реєструється підприємствам 6 цифр під код підприємства та 3 цифр під код товару. Це було обумовлено тим, що більша частина підприємств випускає менше 1000 найменувань товару, і це було б більш розумним кроком до більш економного витрачання кодів.
Код товару
Раніше було сказано, що 3-5 останніх цифр виділяється для кодування самого товару. І довжина цього поля залежить від політики реєстратора, тобто, в залежності від того, яку довжину коду підприємства вибрав реєстратор в якості базової. Тобто, від однієї до ста тисяч найменувань. Всупереч думці, що склалася, цифровий код самого товару ніякого смислового навантаження не несе. Асоціація рекомендує послідовне присвоєння кодів у міру випуску нового виду продукції без вкладення в цей код будь-якої додаткової смислового навантаження. Тобто, це ні вага, ні колір, ні ціна, ні що б там не було ще – це всього лише порядковий номер товару, який комп’ютер терміналу магазину просто бере зі своєї комп’ютерної бази, де зберігається як найменування, так і ціна товару. Слід зазначити, що код товару 999 або 99999 ви навряд чи зустрінете на упаковках з продукцією, тому що цей код вказує на підприємство як таке. Власне кажучи, код цього специфічного товару в сукупності з іншими частинами коду ідентифікує унікальний код самого підприємства (Ідентифікаційний номер підприємства або GLN) з метою автоматизації та обміну документацією. Аналогічно і для його підрозділів можна побачити 998, 997, 996. Контрольне число. Остання цифра контрольна, що використовується для перевірки правильності зчитування штрихів сканером.